Skip to Content

A Drupal lehetőségei az iskolai internetes megjelenés segítésében 1.

Iskolák megjelenése az internetes világban
Korábbi bejegyzésemben egy intézményi önértékelés kapcsán kiderült, hogy mennyire fontos lenne, ha egy iskola aktívvá tenné webes megjelenését, az iskola használó és szakmai közvélemény minél nagyobb rétege számára biztosítana naprakész információkat és szakmai tartalmat, lehetővé tenne interaktív kommunikációs lehetőségeket. Amennyiben ennél is tovább kívánna lépni, akkor a legfontosabb csoport, a gyerekek számára biztosíthat tanítási órán és iskolán kívüli, kitágított tudásszerzési teret, lehetőséget adva nekik az online együttműködésen alapuló tanulás minél több formájának gyakorlására.
Az egyszerű, könnyen frissíthető iskolai weboldal, a szakmai fejlesztő lehetőségeket adó pedagógiai kommunikációs platform, vagy az összetett tartalommenedzsment és kollaborációs lehetőségeket biztosító tanulási környezet közt nagy különbségek vannak, mind célban, mind pedig célközönségben. Egy közös vonásuk azonban van: mindegyik megvalósítható az univerzális, szinte minden webes feladat megoldására alkalmas tartalomkezelő rendszerrel a Drupal-lal. Sokszor halljuk, hogy az eszköz ami mindenre jó, az semmire sem jó. A későbbiekben viszont azt szeretném megmutatni, hogy a Drupal esetében ez nem így van.
Az internetes szakirodalomban sok helyen olvashatjuk a „Mi az a Drupal?” kérdést, és választ is kapunk rá, ezért e helyen ezt most csak a szükséges mértékben fejteném ki, viszont javaslom megnézni a legutóbbi Drupal Hétvégén készült videó felvételt, ahol Palócz István szakértő, hagyományos „A Drupal világa” című előadásában ismertette a legfontosabbakat.
A Drupal, egy tartalomkezelő rendszer (TKR, vagy CMS). A későbbiekben meglátjuk, hogy ennél lényegesen komolyabb feladatokra is alkalmas, de egyelőre nézzük mit is jelent a fenti kifejezés.

Egy egyszerű iskolai weboldal körüli problémák
Vizsgáljuk meg az egyszerű iskolai weboldal tervezési, készítési és működési tevékenységét: Egy dolgot előre tudhatunkí: mind az elkészítés, mind a tartalomfeltöltés, mind pedig a tárhely szempontjából költséghatékony módon kell megvalósulnia. Jó esetben a tervezés egy csoport által végigvitt folyamat. Érintik és megválaszolják legalább a „Mi a honlap célja?” és „Ki(k)nek szól a honlap?” alap tervezési kérdéseket. A honlap valamilyen technikával, nem kevés munkával elkészül és kikerül a webre, minden olyan információt tartalmaz, ami az elkészülte időpontjában aktuális. A célközönség megismeri az új honlap webcímét és többször meglátogatja. Az első időben a látogatottság nagy lesz, viszont amikor a látogatók már mindent elolvastak az oldalon, és nem találnak újabb olvasnivalót, akkor nem látogatják tovább, így a látogatottság lecsökken. A látogatottságot az iskolai honlapoknál nem igazán tartjuk fontosnak, viszont felmerülnek igények a honlapon megjelenő tartalmak frissítésével kapcsolatban. Jó lenne, ha újabb és újabb hírek, képek jelenhetnének meg a honlapon. Fel kellene tenni a legközelebbi programokról szóló beharangozót, meghívót, az elmúlt programokról szóló beszámolót, az eseményeken készült képeket. Több kívánság most ne is legyen, de ki az, aki elvégzi az aktualizálást és mennyi munkájába kerül ez neki?
Itt kell kalapunkat megemelni az informatikát tanító kollégák előtt, akiknek sok-sok helyen az iskolai honlapokkal kapcsolatban a legtöbb munkájuk akad. Mind az elkészítés, mind pedig a karbantartás, aktualizálás terén rájuk hárul a legtöbb feladat. Számos intézményben úgy gondolják, hogy az „informatikus” mindezekhez ért, és az ő dolga, hogy a honlap elkészítését, karbantartását, aktualizálását elvégezze, mert neki ez „úgyis megy”, és „csak pár percbe kerül”. Azt hiszem a fent megnevezett kollégák azok, akik ezt cáfolni tudják. Egy, a honlapra szánt tartalom, vagy frissítés - jó esetben elektronikusan - átadott anyaga (szöveg és képek) nem csak úgy „sitty-sutty” kerül fel egy honlapra. Az, ha a hagyományos HTML technikával kerül fel, akkor meglehetősen sok munkába kerül, ha a tartalmat egy WYSIWYG technikájú HTML szerkesztővel készíti el valaki, akkor is időbe kerül. Tehát sok-sok „szöszölés”, amíg az információ megfelelő, esztétikus, a többi tartalomhoz, vagy az egész honlap stílusához, struktúrájához illeszkedő formában jelenik meg.
Éppen ezen a problémán segít a tartalomkezelő rendszer, ami - mint számítógépes szoftver - a feladatokat nagy részben automatizálja és megkönnyíti úgy, hogy a honlapra szánt szöveget, esetleg képet, az előre beállított kinézet, megjelenítési sablon alapján megformázza és a honlap struktúrájában elhelyezi.

A Drupal, mint tartalomkezelő rendszer
A tartalomkezelő rendszerek az internet fejlődési szakaszának, a „Web 2.0” címkével jellemzett idejére esnek, amikor kevés az idő a közzéteendő információk formázgatására, alakítgatásra, ehelyett a lényeg magán a tartalmon és annak minél előbbi és egyszerűbb megjelenítésén van. A tartalom lehet egy hír, lehet egy blog bejegyzés, lehet egy wiki oldal, vagy egy fórumszál indítás és a hozzászólás. A különböző típusú rendszerek közül az egyiknek a blog, másiknak a fórum, harmadiknak a wiki tartalom megjelenítés, stb. az erőssége.
Így kezdődött, egy belga fiatalember által létrehozott rendszer története is. Dries Buytaert egy közösséget támogató keretrendszert hozott létre azért, hogy társaival hatékonyan kommunikálni tudjon egy belső számítógépes hálózaton keresztül. A rendszer induló változata nem volt különleges, leginkább egy blog kezelő rendszerre hasonlított, ahol a tagok meg tudták beszélni egymással mindennapi dolgaikat.
Dries, 2001 január 15-én publikálta rendszerének első verzióját az interneten, nyílttá téve a PHP kódban írt forrást, azért hogy a vállalkozó hozzáértők segíthessenek továbbfejleszteni a rendszert. A tizenegy éves történetét meghaladva a Drupal (ezt a nevet kapta) rendszert ma már mintegy hétszázezres nemzetközi közösség támogatja - többségében - önkéntes munkájával, és az évek során nagyon jelentős változásokon esett át. A fejlesztések eredményeképpen az egyszerű tartalomkezelő rendszerből, egy olyan rendszer alakult ki, amely segítségével ma már szinte bármely funkciót betöltő tartalomkezelő rendszer összeállítása megvalósítható.
Hogy mindezt példázzam, idézem Dries Buytaert, néhány nappal ezelőtti Twitteren közzétett bejegyzését: "Use WordPress if you want to build a blog. Use Drupal if you want to build a WordPress." (Használj WordPresst, ha blogot szeretnél építeni. Használj Drupalt, ha WordPresst szeretnél építeni.)
A következőkben igazolni kívánom Dries állítását.

drupalaqua.png