Skip to Content

A Drupal lehetőségei az iskolai internetes megjelenés segítésében 2.

A Drupal felépítése, a mag és a kiegészítő modulok
Azért vállalkozom jelen, és az ezt követő néhány bejegyzés megírására, hogy az iskolai webes megjelenések kapcsán a tartalomkezelő rendszerek - főleg a Drupal - előnyeit megpróbáljam elmagyarázni. Az előzőekben már meséltem a TKR (CMS) rendszerekről és a Drupalról, most nézzük meg, milyen lehetőségeket tud biztosítani a Drupal, egy egyszerű, napi frissítési igényű iskolai honlap létrehozásához.
A Drupal rendszer a különböző funkciókat, úgynevezett modulok működtetésével valósítja meg, funkciók bővítéséhez modulokat kapcsolunk a rendszerhez. A működő rendszert, a modulok szempontjából két részre szokták osztani:

  • core - alap (mag) rendszerhez tartozó modulok,
  • contributions - kiegészítő elemekhez tartozó modulok.

A mag rendszer, a „core”, a hivatalos Drupal közösség által felügyelt, ellenőrzött, tesztelt rendszert jelenti, aminek mindig a legszigorúbb minőségellenőrzési és fejlesztési eljárások után jelenik meg a legfrissebb változata. Ez jelenleg a Drupal 6.22 és a Drupal 7.10 verziójú alaprendszert jelenti. Az alap rendszerek letölthetők a www.drupal.hu és a www.drupal.org oldalról.
A kiegészítő modulok rendszere a „contributions”, a nem hivatalos közösség által fejlesztett és nem a mag szigorú fejlesztési folyamata által felügyelt modulok rendszere. Ez viszont nem azt jelenti, hogy itt nem működnek a közösség által biztosított kontrollok és tesztelési mechanizmusok. A modulokat, - miután azokat a fejlesztők, fejlesztő műhelyek nyilvánosságra hozzák - a közösség sok-sok tagja teszteli, aztán a módosítási javaslatokat a Drupal rendszer által biztosított legkorszerűbb kommunikációs csatornákon beszéli meg. A modulfejlesztők így aztán a különböző modulok újabb és újabb, javított változatait jelentetik meg. Ilyen például jelenleg elérhető, a Drupal 6-hoz talán legelőször hozzáadandó, az adminisztrátor munkáját megkönnyítő modul, 1.8-as változata (http://drupal.org/project/admin_menu).
A Drupal mag fejlesztésének eredményeképpen a kiegészítő modulok közül a leghasznosabbak beépülnek az alap rendszerbe. Így volt ez az említett adminisztrációs modullal, ami a D7-ben már a mag rendszer része lett, holott a D6-hez még külön telepítendő modul. A jelenleg támogatott Drupal 6 és Drupal 7 verziókhoz a mai napon 13.534 modul érhető el, ami talán sejteti a hihetetlen lehetőségeket.

A honlap tervezése, mert az is fontos
Ennyi kitérő után, most már valóban térjünk rá az iskolai honlapunk funkcióira. Próbáljunk válaszolni néhány fontosabb tervezési kérdésre.

  • Mi a honlap célja? - Egy könnyen aktualizálható, a kötelező elemek mellett a napi információkat is megjelenítő iskolai weboldal létrehozása.
  • Ki(k)nek szól a honlap? - A jelenlegi és potenciális iskolahasználók, (gyerekek és a szüleik), a fenntartó, valamint az iskola partnerei, alapítvány, egyesület.
  • Mik a honlap fő funkciói? - A tájékoztatás, információ áramoltatás az intézménytől a célközönség felé.

Természetesen a gyakorlatban ennél lényegesen részletesebb tervezés meg szokta hálálni a belefektetett energiát, de jelen esetben nem ennek bemutatása a szándékunk.

A honlap építése elkezdődik
A Drupal lehetőségeinek megismeréséhez feltelepítünk a webtárhelyre egy D7 rendszert, melyben a modulok egy része van csak bekapcsolva. Ha a rendszer funkcióit bővíteni szeretnénk úgy modulokat kapcsolhatunk még be, ha csökkenteni szeretnénk a rendszer tudását úgy modulokat kapcsolhatunk ki. Telepítés után az előzőleg bekapcsoltakhoz, pusztán egy modult kapcsolunk még be, azért, hogy a beállíthassuk a magyar nyelvet. Ezután felviszünk a honlapra két egyszerű minta tartalmat.

  • Az egyik bejegyzés egy „Iskolatörténet”, „Rólunk”, vagy „Alapdokumentumok” típusú tartalom legyen. Ebben az esetben ez a bejegyzés nem fontos, hogy mindig a főoldalon szerepeljen, de fontos, hogy egy menüpontra (Rólunk) kattintva bármikor elérhető legyen.
  • A másik mintaként felvitt bejegyzés egy „Adventi programok”, „Téli szünet”, vagy „Januári programok” típusú tartalom legyen. Ez esetben nagyon fontos, hogy a bejegyzés, vagy annak bevezetője a főoldalon megjelenjen, lehetőleg a legfrissebb legfelül. Jó ha megjelenik a feltöltés ideje is, természetesen még látványosabb, ha a szöveges tartalomhoz egy-egy kép is megjeleníthető.

A D7 segítségével mindezt könnyen elkészíthetjük, és lelkesen mutathatjuk egy intézmény, vagy egy cég vezetőjének, hogy tekintse meg, mint külső látogató. A képzeletbeli vezető kolléga a csatolt mellékletben található első (isiweb_d7_01) képet láthatja, és amit először észrevesz az a hozzászólás, valamint a regisztrálás (új fiók létrehozás) lehetősége. Ezekre a fent tervezett egyszerű oldalon nincsen szükség, tehát a Drupal alap tudásával rendelkező rendszerünket egy kicsit le kell butítanunk, hogy egyszerű iskolai, vagy céges oldalt készítsünk.
A kis átalakítás után az oldal a csatolt mellékletben található második (isiweb_d7_02) kép szerint nézhet ki, tehát a bejegyzésekhez nem lehet hozzászólni, illetve külső felhasználók nem szerezhetnek tartalom feltöltésére való jogokat, csak az adminisztrátor vihet fel tartalmat, vagy adhat ki ilyen jogosultságokat.
A végleges állapothoz már csak a honlap megjelenését kell szebbé tenni, az eddigiekben látott egyszerű kinézethez képest. Ehhez egy másik sminket kell telepíteni az oldalhoz. A „theme” kifejezést a fordító csapat sminknek nevezte el, használjuk mi is ezt a továbbiakban. A smink tehát az oldal megjelenését és nem a funkcióját változtatja meg, tehát nem tévesztendő össze a modullal. Iskolai oldalunk új sminkjét a http://drupal.org/project/themes oldalról töltöttük le, beállítása után oldalunk a harmadik (isiweb_d7_03) csatolt képen látható módon néz ki.

A honlap építése közös munkával folytatódik
Oldalunk tehát működik, szebben is néz ki, nincs más hátra, mint feltölteni a következő tartalmakat, előtte viszont az adminisztrátor, segítőket keres. A legbátrabb kolléga számára felhasználói fiókot készít, hogy ne mindig az ő dolga legyen, a tartalom felvitele. Az „admin” tehát létrehoz egy „bedof” nevű felhasználót, kiosztja neki a megfelelő jogosultságokat, hogy ő is tudjon bejegyzést feltölteni az oldalra. Mindezeket a beállításokat „bedof”-nak nem kell értenie, ő csak azt tapasztalja, hogy bejelentkezése után eljuthat arra az oldalra, ahol létrehozhatja első önálló bejegyzését, ami nem lesz bonyolultabb, mint egy e-mail megírása és elküldése.
Az első hírt  a negyedik (isiweb_d7_04) csatolt mellékleten látható felületen tudja „bedof” beküldeni.
Látható, hogy tulajdonképpen kettő kötelező és egy javasolt mező kitöltése lesz a dolga:

  • beírni a bejegyzés címét,
  • beírni a bejegyzés tartalmát,
  • beírni néhány címke kifejezést, a bejegyzés tartalmával kapcsolatban (ez nem kötelező, de a későbbiekben nagyon hasznos lesz),

majd pedig nem szabad elfelejteni a Mentés gombra kattintást, hiszen a rendszer ez után dolgozza fel, és illeszti be a honlap struktúrájába a tartalmat.
Amikor a honlap szerkesztője „bedof” észrevett egy hibát az előbb felvitt bejegyzésben, szaladt „admin”-hoz, hogy javítsa ki. Az adminisztrátor megnyugtatta hogy sajátját ő is bármikor kijavíthatja. Így „bedof” még egyszer bejelentkezett, kijavította a bejegyzésben a hibát, közben úgy gondolta, képet is csatolt hozzá. A végső változatot külső látogató, már az ötödik (isiweb_d7_05) csatolt mellékletben látható módon láthatja a honlap főoldalát.

A kitűzött célt elértük de lépjünk tovább
Létrehoztunk, egy könnyen aktualizálható, akár naponta frissíthető, az iskolahasználók, és partnerek irányába információt közvetítő weboldalt, úgy hogy a Drupalnak csupán az alap rendszerét használtuk fel. Érezhető viszont, hogy az elkészült oldal egy kissé szögletes, darabos, finomítható, fejleszthető, jobbá, szebbé tehető.
A továbbiakban ezt tesszük, fejlesztjük az iskolai honlapot a bevezető bejegyzésben meghatározottak szerint.
Szeretnék viszont egy kis interaktivitást csempészni a cikksorozatba. Szívesen venném, ha hozzászólások formájában néhányan elmondanák ötletüket a további fejlesztésekkel kapcsolatban.
Kérdés tehát, hogy ki, milyen irányban bővítené az egyszerű iskolai oldalt.