Skip to Content

A Drupal lehetőségei az iskolai internetes megjelenés segítésében 3.

Lépjünk tovább a fejlesztésben
Az utóbbi alkalommal, egy könnyen és gyorsan aktualizálható iskolai weboldal összeállításába kezdtünk, Drupal tartalomkezelő rendszerre alapozva. Ahhoz, hogy az alapfilozófiájából eredő közösségépítő lehetőségeket és az interaktivitást segítő funkciókat ne használjuk, egy kicsit vissza kellett venni a Drupal tudásából. Egyelőre tehát iskolai oldalunk egyszerűen frissíthető, egyirányú információfolyamot tud közvetíteni az iskolahasználók és partnerek felé. Az oldalra két felhasználó tud bejelentkezni és tartalmat feltölteni, az oldal adminisztrátora és egy szerkesztő.
Az oldalt mintaképpen létrehoztam a http://iskolaoldal.neobase.hu címen, amit bárki meglátogathat és a későbbiekben kipróbálhat.
Képzeletbeli megbízónk, továbbra is elzárkózik attól, hogy kihasználjuk a rendszer adta interaktív funkciókat. Nem szeretné, hogy az iskola által meg nem bízott felhasználók tartalmat helyezzenek el az oldalon, vagy hozzászólásokat írjanak egy-egy hírhez, vagy bejegyzéshez. Más javaslatokkal éltünk, tehát, a fejlesztést más irányba terjesztettük ki.
Megvizsgáltuk, hogy az egyirányú információáramlást megvalósító iskolai honlapunk, hogyan tud további hasznos tartalmakat megjeleníteni az oldal látogatói számára. A továbblépéshez már nem lesz mindig elegendő a Drupal alap rendszere, szükségünk lesz kiegészítő modulok telepítésére is.

Tartalomtípusok bővítésének lehetőségei
Az elmúlt alkalommal létrehozott oldalra egyelőre kétféle tartalmat küldhettünk:

  • Oldal típusú tartalom, ami inkább statikus jellegű, ritkábban frissülő, „Iskolatörténet”,  „Bevezető” jellegű információkat tartalmaz, ami a főoldalon nem szükséges, hogy megjelenjen, viszont fontos, hogy egy menüpontra kattintva könnyen megjeleníthető legyen.
  • Hír típusú tartalom, ami inkább dinamikus, gyakran frissülő, „Februári programjaink”, „TÁMOP 3.1.7 pályázatunk” jellegű információkat tartalmaz, ami a főoldalon jelenik meg, a frissebbek általában legfelül. A hírhez kapcsolódóan megjelenik a beküldés időpontja és legtöbbször a beküldő felhasználóneve is.

Iskolai honlapokon további tartalomtípusok is hasznosak lehetnek:

  • Esemény típusú tartalom, ami az elkövetkezendő, iskolai programokat jeleníti meg a honlapon. Ha azonban az eseményeket, a főoldalon, a hírfolyamban helyezzük el, akkor el is keveredhetnek a hírek közt. Ezért nem szükséges az eseményekről való előrejelzést a főoldalra a hírek közé tenni, ehelyett lehetőségünk van egy naptármodult elhelyezni az oldalon, ahol egy havi naptárban látjuk az eseményeket tartalmazó napokat. További lehetőség még, hogy a közelgő eseményeket egy másik modulban jelenítjük meg. Ilyen modulokat láthatunk a mintaoldalon.
  • Kép típusú tartalom, nagyon népszerű lehet az iskolai honlapokon, hiszen az iskolai eseményekről a digitális korban sok-sok kép készül. A kép típusú tartalomhoz általában nem szükséges sok szöveget mellékelni. A képek főoldalon való elhelyezése sem feltétlenül fontos minden kép esetén. A gyakorlatban az a javasolt, hogy a képeket különböző képgalériákba helyezzük és rendszerezzük a könnyebb visszakereshetőség érdekében. A mintaoldalon néhány jól ismert képet rendeztem el a képgalériában.

A későbbiekben majd még szeretném megmutatni, hogy Drupal nagyon erős a különböző típusú és célú tartalmak létrehozásában és megjelenítésében. Most viszont nézzük meg más területen megnyilvánuló rugalmasságát és tudását.

Látogatottság növelése iskolai honlapokon
Iskolák, vagy egyéb költségvetési szervek honlapjai esetén, jó ideig nem volt annyira fontos a látogatottság mértéke, mint az üzleti szférában dolgozó vállalkozások honlapjai  számára. Napjainkban, amikor a gyors tájékoztatás és információáramlás egyre fontosabbá válik, ez a helyzet megváltozott. Napjainkban az iskolák számára is fontos, hogy a célközönség gyakran keresse fel az intézmény weboldalát, és megtalálja rajta az éppen aktuális információt. Az érdeklődés fenntartásának egyik feltétele, hogy a honlapon rendszeresen, jelenjenek meg újabb és újabb információk, hírek, képek, olvasnivalók. Ha a friss tartalmak rendszeresek, és a látogatók számára fontosak, úgy látogatók rendszeresen visszatérnek. Ha viszont a visszatérő látogatók nem találnak új tartalmat, akkor el-el maradnak, így a honlap látogatottsága lecsökken.
Mintaoldalunknak egyelőre kettő olyan felhasználója van, aki friss tartalmakat tud küldeni a honlapra. Kettejüktől a szükséges aktivitást nem várhatjuk el, ezért a gyakori frissítéssel való látogatottságnövelés nem tud működni.
A Drupal viszont lehetőséget nyújt más módon a látogatottság növelésére, az interaktivitás csekély módjának kiaknázása segítségével. Képzeletbeli megbízónk számára elmagyaráztuk, hogy az oldalnak lehetnek olyan felhasználói, akik semmilyen tartalmat nem küldhetnek, nem írhatnak az oldalra, megfelelő beállítások esetén mégis kinyilváníthatják véleményüket.
A megoldás a szavazás lehetőségének megjelenítésében rejlik. A szavazás a Drupal alap része, használatához csak be kell kapcsolnunk a megfelelő alap modult. Igen ám, de ha egy szavazást megjelenítünk, akkor el kell döntenünk, hogy ki az aki szavazhat? A névtelen látogatók? "Ők azért csak ne szavazgassanak!" Vélte a megbízónk. A honlapnak meg csupán két felhasználója van: admin és bedof. Az ő két szavazatukkal nem sokra jutunk. Olyanokat kell tehát felhasználóvá tennünk, akiknek a véleményére valóban számíthatunk, a gyerekeket. Azt, hogy a gyerekek mit csinálhatnak az oldalon, ha felhasználóként bejelentkeznek, azt nekünk kell beállítanunk. A bejelentkezés tevékenysége, nem fog majd nehézséget okozni nekik.

Felhasználók, különböző szerepekben és jogosultságokkal
A Drupal nagyon rugalmas felhasználó kezelő képességeit igazolja, hogy a felhasználók számára különböző, finoman szabályozható jogosultságokkal rendelkező szerepeket képes kiosztani. Egyelőre így jártak a gyerekek is. Felvétettek az oldal felhasználói közé, besoroltattak az évfolyamuknak megfelelő csoportba, kaptak felhasználónevet és jelszót a bejelentkezéshez. Bejelentkezett felhasználóként, viszont csupán a szavazáshoz kaptak jogosultságot. A már említett bedof felhasználó viszont a Szerkesztők csoportba kapott besorolást, ő nem szavazhat, viszont beküldhet Oldalt, Hírt, Eseményt és Képet, sőt kezdeményezhet Szavazást is.
A mintaoldalunkon, a http://iskolaoldal.neobase.hu/user címen bejelentkezve mindenki kipróbálhatja a rendszert gyermek felhasználóként bejelentkezve. (A kiosztott felhasználónevek a csatolt mellékletben megtalálhatók. A jelszó megegyezik a felhasználónévvel.  Az első 15 legügyesebb látogató "gyerek" szavazhat arra, hogy hova kiránduljon az iskola agyermeknapon. Azért csak az első 15, mert - a beállítások szerint - minden felhasználó, csak egyszer adhatja le szavazatát és a felvett 16 gyerek közül, Pistinek a nevében magam már szavaztam.)

Fontos figyelmeztetés
A Drupal-os cikksorozatomban eddig is és ezután is próbálok a megismertetetésben egy olyan utat bejárni, ahol az egyszerűbb funkcióktól eljutunk az összetettebb lehetőségek megismeréséhez. Az új ismereteket igyekszem a már elmeséltekre építeni, ami néha talán ötletelésnek is tűnik. Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy egy összetettebb weboldal tervezésének folyamata mindettől alapvetően eltér. A tervezés során más logikával határozzuk meg az elkészítendő honlap célját, célközönségét, struktúráját, funkcióit, tartalomtípusait, a felhasználói szerepeket, azok jogosultságait. Mindezzel elérhetjük, hogy az egyszer már elkészült funkciókat, szerepeket, tartalomtípusokat menet közben ne kelljen átszabni, megváltoztatni.

Nevelőtestület, mint közösség aktivitása
A fentiekben többszöri s szóba került, hogy két felhasználó bizony kevés ahhoz, hogy az iskola honlapján peregjenek a bejegyzések. Előbb, vagy utóbb szükség lesz arra, hogy mások is beálljanak a szerkesztők csapatába.
Az iskolai honlapunk lehetőségeinek továbbgondolásához két lehetőséget szeretnék javasolni:

  1. Az iskola honlapja alakuljon át oly módon, hogy a tanulók számára, a tanulmányi munkájukhoz  rendszeresen digitális tartalmakat, segédanyagokat közvetít. A gyerekek az iskolában használt, keletkezett médiatartalmakat (dokumentum, prezentáció, hanganyag, interaktív tananyag, stb.) így az iskola weboldalán keresztül rendszeresen elérhetik és letölthetik.
  2. Az iskola honlapja alakuljon át referencia intézményi funkciót segítő oldallá oly módon, hogy más iskolák pedagógusai számára, szakmai munkájukhoz rendszeresen módszertani segédanyagokat közvetít, információt nyújt. Az érdeklődő pedagógusok a szakmai anyagokhoz kapcsolódóan egyéb módon is kommunikálhatnak a referencia intézmény pedagógusaival.

Bármelyik funkció is működik egy iskolai honlap esetében, elengedhetetlen, hogy a nevelőtestület tagjainak jelentős része részt vegyen majd a tartalomfeltöltésben és a honlapon való kommunikációban.

powered.png

Hozzászólások

Lemaradt a melléklet!

Jaj, jaj!

Bizony a cikkben említett melléklet, amiben a felhasználónevek vannak, lemaradt.
Csak most vettem észre, elnézést kérek, pótoltam.
A http://iskolaoldal.neobase.hu/user címen bejelentkezve a mellékletben található felhasználónevekkel mindenki kipróbálhatja az oldalt és ha idejekorán megteszi ezt, akkor szavzhat is. A jelszó megegyezik a felhasználónévvel.

Még egyszer elnézést.

Bedő Ferenc