Skip to Content

Prensky

Netgeneráció most

„Megdöbbentőnek tartom, hogy az oktatás minőségének romlásával kapcsolatos sok hűhó és vita közepette figyelmen kívül hagyjuk a legalapvetőbb okot. Tanulóink radikálisan megváltoztak. A mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert tervezték.” Mark Prensky

Mintegy hónapja, egy iskola nevelőtestületete meghívott egy értekezletre, amelyen az IKT eszközök használatáról beszélgettünk. Természetesen elterelődött a szó a digitális generáció, netgeneráció, digitális bennszülöttek témájára, és a web 2.0-nak nevezett internet használatára. Több kolléga is tágra nyílt szemmel nézett, amikor megkérdeztem tőlük, hogy el tudják-e képzelni, hogy amire kijönnek az óráról, a tanórájuk egy részlete, már videó formájában fent van a legismertebb videó megosztó portálon. Hüledezésükre válaszul (mert nem erről szólt az értekezlet) néhány szóban vázoltam a lehetőségeket, aztán belátták. Nem telt el néhány nap, egy másik iskolában, ha nem is pontosan úgy, de hasonló eset történt.

Netgeneráció tanulása

Az elmúlt hetekben több olyan rendezvényen is voltam, ahol vészharangot kongattak a hagyományos iskolapedagógia felett, konkrétan felhívva a figyelmet netgeneráció, a digitális bennszülöttek merőben új, a hagyományos iskolarendszerbe be nem illeszthető tanulási szokásaival kapcsolatban.
A XI. eLearning fórumon, két előadás is foglalkozott a jelenséggel. Ollé János, Online tanulási környezetek címmel és kapcsán beszélt arról, hogy a hagyományos iskolarendszer hogyan viszonyul a legújabb eLearning és Web 2.0-val jellemzett lehetőségekhez. Fodorné Tóth Krisztina pedig Tanár a hálózati tanulásban – változó tanárszerepek , című előadásában már a gyerekek tanulási szokásainak változásainak kapcsán, konkrétan a pedagógusok szerepének megváltozását sürgette.
Az Innovatív Tanárok Fóruma rendezvénynek pedig egyik legfontosabb témája volt, az internetes közösségi lehetőségek oktatásban való a használhatósága. A díjazott pedagógiai innovációk díjazottjai közt szép számmal találtunk olyanokat, akik valamely Web 2.0 alkalmazás oktatási felhasználását mutatták be. A fődíjat egy olyan kolléganő kapta, aki Golding: Legyek ura c. regényének feldolgozását kezdte el a Facebook-on.
Sokan teszik fel a kérdést, hogy a netgeneráció tagjai miért tanulnak másképp, vagy miért akarnak másképp tanulni, mint a korábbi nemzedékek tagjai. Egyáltalán másként tanulnak? Vagy csupán a környezetük változott meg jelentősebben?

Tartalom átvétel