Skip to Content

Web 2.0

Pedagógusok és a konnektivizmus

w2fl.jpg

Május 16-án az ELTE PPK-n a konnektivizmus témájával foglalkozó kerekasztal beszélgetés zajlott. A résztvevők: Fehér Péter, Kulcsár Zsolt, Ollé János, a moderátor Vass Vilmos volt.
Ha valaki úgy gondolja, hogy ha elmúlt, hát elmúlt úgyis lemaradtam róla, akkor ne nyugodjon meg, mert a beszélgetés felvétele elérhető és megnézhető, egyrészt Ollé János blogján, másrészt a Pedagógia-Online konnektivizmus oldalán, harmadrészt a Pedagógia-Online ustream csatornáján. Javaslom, aki teheti utólag is nézze végig.
Jelen bejegyzésben nem kívánnám felvállalni a konnektivizmus mint tanuláselmélet (ha tanuláselmélet) magyarázatát, hiszen a világhálón bőven megtalálható ez, viszont néhány gondolat felvetődött bennem a beszélgetés követése során.

Netgeneráció - a szakadék ne szélesedjen

mediamuveltseg.jpg

A kutatások bizonyítják, és a mindennapi gyakorlat is igazolja, hogy az iskolapadban ülő „digitális generáció” sok időt tölt el az interneten, és mint halljuk e jelentős idő jórészt hiábavaló dolgokkal telik el.
A gyerekek imádják az internet fejlett lehetőségeit, a Web 2.0-nak nevezett jelenség-együttes eszközeit könnyen és gyorsan használatba veszik, azonban azokat nem olyan módon választják meg, és nem úgy használják, hogy az, testi, vagy szellemi fejlődésüket segítse. (Persze szinte mindenhova leírhatnám a jórészt, vagy a nagyjából határozókat és azok szinonimáit, hiszen mindez teljes mértékben nem igaz, de sajnos elég nagy általánosságban fedi a valóságot.)
Az idősebb generáció tagjaként bevallom, hogy a mindennapi tapasztalatoktól és a Netgeneráció 2010 kutatás eredményeitől nem vagyok elragadtatva. Tudom, hogy mindennapjainkban jelen van egy szinte határtalan pedagógiai lehetőségeket is rejtő eszköz együttes, mint a Web 2.0, és a gyerekek nem a jót és a hasznos dolgokat ragadják meg belőle. Viszont gondoljunk bele, hogy a Web 2.0 eszközök, kommunikációs, közösségépítő, hálózati együttműködési lehetőségek, valamint az ezeket lehetővé tevő technikai eszközök úgy vannak jelen a mai általános és középiskolás korosztály mindennapjaiban, - a gyerekek úgy használják azokat, - hogy ezzel kapcsolatban az un. megelőző generációtól, az idősebb korosztálytól szinte semmilyen tanítást, útmutatást, felvilágosítást nem kaptak, nem kaphattak.

Netgeneráció az iskolapadban

slideshare_550x150.png

Az elmúlt napokban egy igazgatói munkaközösségi foglalkozáson, és több iskolában is folytattam beszélgetéseket kollégákkal, a netgenerációról, és azokról a lehetőségekről, amit a pedagógusok tehetnek.

A prezentációt megosztottam a fiókomban.
Beágyazva itt alul is látható.

Megtanulható internetes huncutságok

A napokban tartott IKT pedagógiával kapcsolatos szakmai délutánon, természetesen szóba került a netgeneráció és a Web 2.0, amire számítottam. Persze készültem egy online kérdőívvel, amelyben megkérdeztem többek közt azt is, hogy ki hány internetes közösségnek a tagja. Amint kiderült éppen ez a kérdés rossz volt, mert a lehetséges válaszok ezek voltak:

Zalai Hírlap cikke a netgenerációról

Élet a kibertérben, avagy a nélkülözhetetlen net
Behálózott mindennapok - a közösségi oldalak vonzásában volt a címe a Zalai Hírlap cikkének.
A cikk elérhető a www.zalaihirlap.hu portálon, a
http://zalaihirlap.hu/fooldal-nap_temai/20110207_behalozott__mindennapok
cím alatt.

Netgeneráció most

„Megdöbbentőnek tartom, hogy az oktatás minőségének romlásával kapcsolatos sok hűhó és vita közepette figyelmen kívül hagyjuk a legalapvetőbb okot. Tanulóink radikálisan megváltoztak. A mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert tervezték.” Mark Prensky

Mintegy hónapja, egy iskola nevelőtestületete meghívott egy értekezletre, amelyen az IKT eszközök használatáról beszélgettünk. Természetesen elterelődött a szó a digitális generáció, netgeneráció, digitális bennszülöttek témájára, és a web 2.0-nak nevezett internet használatára. Több kolléga is tágra nyílt szemmel nézett, amikor megkérdeztem tőlük, hogy el tudják-e képzelni, hogy amire kijönnek az óráról, a tanórájuk egy részlete, már videó formájában fent van a legismertebb videó megosztó portálon. Hüledezésükre válaszul (mert nem erről szólt az értekezlet) néhány szóban vázoltam a lehetőségeket, aztán belátták. Nem telt el néhány nap, egy másik iskolában, ha nem is pontosan úgy, de hasonló eset történt.

Tartalom átvétel